Sjöhistoriska museets bibliotek

Hela folkets båt
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • R 1:2.3
Personnamn
  • Svensson, Tomas Författare/medförfattare
Titel och upphov
  • Hela folkets båt
Utgivning, distribution etc.
  • Breakwater Publishing, [Göteborg] : [2019] Bulls Graphics [Halmstad?] :
UDK klassifikationskod
  • 629.125.12(485)D
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
  • 623.81223
SAB klassifikationskod
  • 623.81223
  • Prcca
Annan klassifikationskod
  • Prcca
Fysisk beskrivning
  • 200 sidor illustrationer 22 cm
Fysiskt medium
  • 22 cm
Anmärkning: Innehåll
  • Bakgrund 4 Tävlingsmänniskan Sven Salén?16 Folkbåtens huvudaktörer 36 Nordiska Folkbåtens ideologi 49 Saléns visioner – Sjöliv och fabrikstillverkning 62 Konstruktionspristävlingen? 75 Representanter i svenska Folkbåtskommittén 81 Tillblivelsen 90 Ritningsöversikt – En båtritning berättar 109 Nordiska Folkbåten godkänd av skandinaviska länderna 124 Prototyp och produktion 131 Nordisk enighet på papperet 135 Den stora fritidsbåtsrevolutionen 141 Debatten om Folkbåtens tillblivelse 143 Folkbåten: Det moderna båtlivets gener 157
Folkbåten i plast är här 160 Dimensioner IF-båt och Folkbåt 169 Bilder SM 189 Den första IF-båten återställd till originalskick 193 IF-båten nytillverkas i Berlin sedan 2018 194
IF-båten idag 198 Källförteckning 199
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • Hur kunde Folkbåten nå en sådan upphöjd position och hur gick det till vid tillkomsten? Båten var ju tänkt som nordisk men blev lika ursvensk som internationell och spridd långt utanför landets gränser. Först nu – snart 80 år efter Folkbåtens tillkomst 1941 ges svaren och sanningen om nordiska Folkbåtens minst sagt märkliga historia där skeppsredaren Sven Saléns visioner om en båt som kunde bli hela folkets borde skapas trots att andra världskriget pågick för fullt och endast Sverige bland de nordiska länderna stod utanför direkta krigshandlingar. Sven Salén var Sveriges främste seglare under 1920- och 30-talen och vän med både Evert Taube och statsminister Per-Albin Hansson, vars kända folkhemstanke var Saléns förebild. Folkbåten skulle vara ”en hela folkets båt.” Trots detta var Salén en utpräglad tävlingsmänniska och kunde inte tänka sig något annat än en så snabb båt som möjligt. Salén kappseglade med en båt ritad av båtkonstruktören Tord Sundén som precis stigit fram som den skickligaste och mest framgångsrike i Sverige. Personliga relationener till Sundén skulle leda till succé men också till stora problem för Salén att hålla sina löften om en båt som hela norden skulle stå bakom genom en gemensam konstruktionstävling. Av 58 bidrag kunde bara två andrapristagare utses. Genom det kunde Salén få in sin favoritkonstruktör utanför pristävlingen. Tord Sundén fick dock på grund av detta varken en prissumma eller royalty för många av alla otaliga Folkbåtar som byggdes. Upprättelse för Tord Sundén kom genom en förlikning med Svenska Seglarförbundet och samarbetet med Marieholms Bruk fullföljdes genom IF-båten i plast vilken blev ännu en succé samt ”Folkets plastbåt”.
Term
  • Folkbåtar
  • Fritidsbåtar
  • Segelbåtar
  • Sailboats
Geografiskt namn
  • Sverige
Personnamn
  • Sundén, Sture Författare/medförfattare
ISBN
  • 9789186687564
*00005564cam a22006497i 4500
*00171918
*00520200210115709.0
*008191109s2019    sw |||||||||||000 0|swe|d
*020  $a9789186687564$qdanskt band
*035  $a(BOKR)9789186687564
*035  $a(SE-LIBR)dp8ggxrgb7kslc7x
*040  $aBOKR$bswe$dL$ei$erda
*041  $aswe
*080  $a629.125.12(485)D
*08204$a623.81223$223/swe
*084  $aPrcca$2kssb/8
*1001 $aSvensson, Tomas$4aut
*24510$aHela folkets båt /$cTomas Svensson och Sture Sundén.
*264 1$a[Göteborg] :$bBreakwater Publishing,$c[2019]
*264 3$a[Halmstad?] :$bBulls Graphics
*300  $a200 sidor$billustrationer$c22 cm
*336  $atext$btxt$2rdacontent
*337  $aunmediated$bn$2rdamedia
*338  $avolume$bnc$2rdacarrier
*340  $b22 cm
*5058 $aBakgrund 4 Tävlingsmänniskan Sven Salén?16 Folkbåtens huvudaktörer 36 Nordiska Folkbåtens ideologi 49 Saléns visioner – Sjöliv och fabrikstillverkning 62 Konstruktionspristävlingen? 75 Representanter i svenska Folkbåtskommittén 81 Tillblivelsen 90 Ritningsöversikt – En båtritning berättar 109 Nordiska Folkbåten godkänd av skandinaviska länderna 124 Prototyp och produktion 131 Nordisk enighet på papperet 135 Den stora fritidsbåtsrevolutionen 141 Debatten om Folkbåtens tillblivelse 143 Folkbåten: Det moderna båtlivets gener 157
Folkbåten i plast är här 160 Dimensioner IF-båt och Folkbåt 169 Bilder SM 189 Den första IF-båten återställd till originalskick 193 IF-båten nytillverkas i Berlin sedan 2018 194
IF-båten idag 198 Källförteckning 199
*520  $aHur kunde Folkbåten nå en sådan upphöjd position och hur gick det till vid tillkomsten? Båten var ju tänkt som nordisk men blev lika ursvensk som internationell och spridd långt utanför landets gränser. Först nu – snart 80 år efter Folkbåtens tillkomst 1941 ges svaren och sanningen om nordiska Folkbåtens minst sagt märkliga historia där skeppsredaren Sven Saléns visioner om en båt som kunde bli hela folkets borde skapas trots att andra världskriget pågick för fullt och endast Sverige bland de nordiska länderna stod utanför direkta krigshandlingar.  Sven Salén var Sveriges främste seglare under 1920- och 30-talen och vän med både Evert Taube och statsminister Per-Albin Hansson, vars kända folkhemstanke var Saléns förebild. Folkbåten skulle vara ”en hela folkets båt.” Trots detta var Salén en utpräglad tävlingsmänniska och kunde inte tänka sig något annat än en så snabb båt som möjligt. Salén kappseglade med en båt ritad av båtkonstruktören Tord Sundén som precis stigit fram som den skickligaste och mest framgångsrike i Sverige.  Personliga relationener till Sundén skulle leda till succé men också till stora problem för Salén att hålla sina löften om en båt som hela norden skulle stå bakom genom en gemensam konstruktionstävling. Av 58 bidrag kunde bara två andrapristagare utses. Genom det kunde Salén få in sin favoritkonstruktör utanför pristävlingen. Tord Sundén fick dock på grund av detta varken en prissumma eller royalty för många av alla otaliga Folkbåtar som byggdes. Upprättelse för Tord Sundén kom genom en förlikning med Svenska Seglarförbundet och samarbetet med Marieholms Bruk fullföljdes genom IF-båten i plast vilken blev ännu en succé samt ”Folkets plastbåt”.
*650 7$aFolkbåtar$0https://id.kb.se/term/sao/Folkb%C3%A5tar$2sao
*650 7$aFritidsbåtar$0https://id.kb.se/term/sao/Fritidsb%C3%A5tar$2sao
*650 7$aSegelbåtar$0https://id.kb.se/term/sao/Segelb%C3%A5tar$2sao
*650 0$aSailboats$0(DLC)sh 85116520
*651 4$aSverige$0https://libris.kb.se/97mppvdt327j8rx#it
*7001 $aSundén, Sture$4aut
*852  $5Ssm$bSsm$hR 1:2.3$j2020/33$lSvensson
*887  $a{"@id":"dp8ggxrgb7kslc7x","modified":"2020-02-10T11:57:09.173+01:00","checksum":"126173051140"}$2librisxl
*887  $5Ssm$a{"@id":"kwsnw3vfh2lg543f","modified":"2020-02-10T12:05:16.759+01:00","checksum":"69137347154"}$2librisxl
*951  $6651$aKonungariket Sverige$uSverige
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
2020/33Tillgängligt Sjöhistoriska museets bibliotekR 1:2.3